torsdag 31 januari 2008

Fonder och sånt

Jag har en bekännelse att göra...jag avskyr saker som fonder, aktier och försäkringar. Jag får eksam och akut trötthet av allt sånt. Jag undviker att titta på alla s.k. ekonominyheter på TV och är nöjd för att jag har ett sparkonto med lite pengar på. Så sitter jag i godan ro framför TV.n igår kväll, sambon dyker upp och byter kanal... Uppdrag granskning. Jaja, tänkte jag, det gör nog inte ont att ibland se någonting annat än mat- och inredningsprogram... Men det skulle jag inte ha gjort, suck och pust, programmet handlade om att spara i fonder och hur bankerna blåser sina kunder för att själva tjäna mer pengar. Jag satt kvar under hela programmet i skräckblandad fascination och såg för mitt inre öga hur mina stackars sparpengar seglade ner i bankensficka i forma av höga avgifter. Så vad ska man göra...jag litar ju på att banken har hjälpt mig att investera mina pengar på bästa sätt, men icke.
Det var bara att bita i det sura äpplet och börja studera fondkurser och diagram. Istället för att mysa framför TV:n till Årets kock tävlingen, så pinade jag min kropp och min hjärna framför datorn för att försöka förstå mig på fondernas magiska värld. Mitt fondsparande om jag har är uselt, höga avgifter och liten avkastning, måste göra nåt åt det men vet inte var. Resultatet av gärdagskvällen studier av fondkurser har gjort mig annu mer deprimerad...vad ska jag välja som är ok för mig, vet jag ens vad jag vill eller bryr jag mig verkligen?
Diagram från Nordnet

Detta är fondkursen för mitt sparande, det går inte bra och förmodligen kommer det i slutändan att kosta mer än det smakar. Ska nog ta ut pengarna och stoppa dem i madrassen,dågårjag ju inte i förslut i alla fall.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skall nog oxå ta ut det lilla man har där o stoppa i madrassen!

Anonym sa...

jag har gjort samma sak som du, håller för öronen och blundar.
nu har jag sån tur att jag har en man som är intresserad och jag har lagt hela min förmögenhet *du vet hur mycket det är när man är barnledig* i min mans händer och vad jag förstår så går det ganska bra även i dessa tider *puh*
nu är det bara den där eländiga banken eller bankerna som vi ska förhandla med igen om huslånet
jag hatar när dom inte kan ge mig bästa räntan på en gång!!
lycka till med pengarna
kram

Anonym sa...

mail på väg

Anonym sa...

Jag har precis somEsters mamma en penning intresserad man (HUR kan man vara intresserad av sånt???) och behöver inte bry mitt "söta lilla huvud" med det. Ett riktigt dåligt drag hos en feminist eller?
Apropå feminist; gå in till mig och läs svaret jag fått på feministiska tankar del 2. Hjälp mig att svara på den kommentaren! Mejla gärna. Jag ska snart sätta mig att formulera ett svar!