fredag 4 maj 2007

Sömnens betydelse

Sova känns som en självklar del av livetoch man funderar inte så mycket på dess vara eller icke vara så länge den infinner sig som den ska. Inatt har jag haft en kontemplationsnatt dvs. jag kunde inte sova förrän klockan var halv tre. Ingen var vaken föutom jag, ingen bäbis som höll igång och inget annat, jag kunde bara inte sova...Till saken hör att vi för tillfället flytt det kaotiska hemmet på grund av en frånvarande trappp, vi har blivit mambo dvs. inneboende hos mor och far med hela familjen.

Först försökte jag slappna av i hela kroppen men då känns det som om man har myror i benen, sen försökte jag tänka på annat och då kom jag på mig med att lyssna på allt som inte hörs, ingen som snarkar, hunden som sov och barnen som snusade i sina sängar. Precis när jag höllpå att somnade bestämde sig bäbisen för att hon var hungirg, upp och mata och sen i säng, andra gången jag höll på somna var hunden hungrig och hoppade upp i sängen för att berätta det. Ett tag funderade jag till och med på att kliva upp skriva lite blogg istället för att sova och ungefär då somnade jag....Idag har varit en lite segare dag, tur man är mamma ledig och själv kan bestämma sitt tempo...i alla fall litegrann.

Bäbisen och hela hennes familj (inklusive mormor och morfar) snorar och hostar, känns som om det kan bli en lång helg....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där... med att inte kunna sova. Fast, just nu så känns det som om jag kan sova överallt och när som helst.
Ester har inte slutat äta på nätterna och jag vet inte hur eller när jag ska få henne att sova hela natten.
Ibland så känns det som om jag bara vill rymma och få sova ett helt dygn men samtidigt så är jag så esterkär och vet inte hur jag ska klara mig utan henne så länge:-) Som man bäddar får man ligga. Hoppas att du sover bättre inatt.

Anonym sa...

Ja visst är det så, att man ibland har legat vaken medan minstingen har sovit. Och så kämpar man för att somna så man hinner sova liiite innan hon vaknar.
Var inte så mesig som jag, utan be om hjälp.
-Snälla svärmor, kan du ta henne några timmar, så jag får gå och lägga mig?
Gör det gumman.

Anonym sa...

Snart, alldeles strax kan du inte sova för du väntar på att Ella ska komma hem helskinnad efter kväll med gänget....vi är där nu och jag kan säga att det är skönt att veta att de inte kan gå eller krypa eller springa alls. Då har man full kontroll, jag har ingen alls känns det som med fyra på vift.

Ellasmamma sa...

Jo jag sov bättre natten efter och dessutom upptäcker jag att jag klarar mig rätt bra med mindre sömn än tidigare...kanske åldern. Men visst är det skönt ibland att få vila och nån annan kan ta över. Det är också skönt att hon ligger i sin säng och sover...