onsdag 14 maj 2008

Pelargoner

Jag älskar pelargoner, tror jag i alla fall... och särskilt de klarröda. Det är nog sambon som gjort mig beroende av dem. Han tycker prompt vi ska ha röda pelargoner i fönstret i förfarstun eftersom det passar ihop med vårt gamla hus (från 1936). Jag var inte så där överdrivet förtjust i det från början, men eftersom det är han som sköter inneblommorna så fick han bestämma. (När jag är hemma själv några dagar så brukar jag ta död på en blomma eller två.) Men nu är jag helt såld på de röda blommorna. Förra året hade jag dem i blomlådorna ute på altan och i år lär det bli på ännu fler ställen. Det beror på att för första gången har vi lyckats övervintra våra pelargoner och dessutom ta sticklingar också, så nu kommer det bara att svämma över av dem. Våra röda blommar redan nu inomhus och sen har jag också fallit för de vackra lila engelska pelargonerna. Är den inte utsökt...

Visst blommar den underbart...

4 kommentarer:

vitstil sa...

ja pelargoner är ju jättefint på verandor.nu får vi bara hoppas att värmen kommer snart.

Anonym sa...

Jag tycker de är superfina!!! Tyvärr är mina barn överkänsliga så jag vågar inte ha dem inne. I stugan hade jag viljat ha pelargoner.

Anonym sa...

Hej vännen!
Jag är så imponerad av dina växt och odlingskundkaper! Själv ÄLSKAR jag de engelska pelagonerna! Dessvärre skräpar de ner så mycket... Jag vill ha de så där fint blommande hela tiden... Jag måste göra något fel...

Unknown sa...

Pelargoner är verkligen vackra. Åh, vad jag längtar efter mer blommor nu ...
/B
www.lyckligagatans.blogg.se