måndag 6 oktober 2008

Utmanad om böcker

Jag har fått en utmaning om böcker av Helena, vilket jag tycker är bästa sortens utmaningar. Det är roligt att höa vad andra tycker om böcker och nästan annuroligare att dela med sig. så här kommer frågorna:

1. Vilken bok läste du senast?
Jag läste "Det tolfte kortet" av Jeffrey Deaver, författare till böcker om Loncoln Rhyme (I samlarens spår).
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Vet inte riktigt, det blir nog en Jeffrey Deaver till tror jag...
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Manliga...tyvärr...
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Nej aldrig, jag tycker böcker ska vara tjocka.
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Utifrån genre mest, men jag tar alltid emot tips om bra böcker.
6. När blir en bok för lång?
Aldrig, bara för kort
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Inte lika gärna, är lite lat och det är jobbigareatt läsa på engelska, en jag försöker nog läsa några böcker per år på engelska.
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Bitterfittan av Maria Sveland...den måste läsas...
9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Ja absolut, men förut gjorde jag det aldrig, men har kommit på bättre tankar...så mänga böcker och så lite tid. Jag slutar med en bok ganska fort om den inte tilltalar mig.
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Fantasy...och en hel del deckare, men fantasyn ligger mig varmare om hjärtat, vilket också är anledningen till att jag har mest manliga författare i min bokhylla...
Nu vill jag veta mer om era läsvanor; Lisas bibliotek, Fyrabarnsmamman, KEB och Malkins

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för både titt och utmaning.....dock ligger bloggen på sparlåga sen vi upptäckt en vattenläcka till diskmaskinen
:(((((((
men jag sparar den och återkommer, och tipsar annars om den märkligaste bok jag läst på länge, Mörkrets vänstra hand av Ursula leGuin(du vet hon med uuuunderbara trollkarlen från övärlden - om du inte läst DEN serien GÖR det!)denna bok är såå knepig att man måste läsa klart den....kram!

Anonym sa...

Utmaningar gillas oftast inte, men denna var av ett slag jag inte kan motstå!!! Böcker är ju min passion i livet.

Anonym sa...

Hejsan. Jag har även fått denna utmaning fr annat håll och kommer att anta den så småningom!!

Anonym sa...

Tack för utmaningen.Lite mycke just jag återkommer..
Min senaste bok var Mias hemlighet av Maria Eriksson en förlängning av De gömda och Asyl som Liza Marklund skrev åt henne..Alla dess böcker handlar ju om henne..och hon har själv skrivit den 3:e själv.
Mycke bra böcker alla 3!
Rekomenderar verkligen dom böckerna