fredag 22 februari 2008

Trädgårdsdrömmar och vintertankar

Igår kväll läste jag mina nya Allt om Trädgård innan jag somnade och genast började tankarna röra sig kring vad som ska planeteras och när. I tidningen fanns en under bar artukel om att börja odla örter och sallad på förnsterbrädan redan nu och det var nästan så att jag klev upp ur sängen och satte igång direkt. Det är verkligen så jag är, jag blir så engagerad att jag vill ta tag i saker på en gång, sen räcker inte alltid engagemanget hela vägen. Jag tycker trädgårdstankar och trädgårdsarbete är roligare nu i februari än i augusti, då är jag less på att vattna och plocka vissnade blommar. Nä, nu är det som underbarast, innan allt är planterat och jag bara kan drömma om tomater ur växthuset och prunkande krukor. Sen brukar ju inte resultatet bli lika dignande som drömmarna, men det är väl så det ska vara. Jag ska i alla fall plantera sallad, kryddor och krasse för inomhusskörd, men det blir inte förrän efter helgen.
Växthus i vintervila.
Helgen ska tillbringas ute i husvagnen på Kanonudden, underbart att vara där denna årstid ocm vädret är någorlunda ok. Trist om det är snöstorm, men annars går det bra. Då vi är på Kanonudden är vi utomhus fastän inte vädret är toppen och det gör vi inte hemma, utan då blir det lätt något annat som måste fixas och så ska vi städa lite och kanske tvätta osv. En promenad med hunden är det uteliv som blir och ibland känns det inte nog. Just nu längtar hela min kropp efter ljus, immunförsvaret behöver solstrålar för att komma igång efter alla sjukdomar och min själ behöver det för att väckas till liv efter vintern. Hoppas att helgen går i solens tecken både för mig och för er.

6 kommentarer:

Persiljas Hus sa...

Ja! Nu längtar man! Vad sällan vi får se solen. Den orkar inte genom molnen. Tänk jag har alltid tyckt att din dotter är SÅ lik dig. Men när jag ser bonusdottern som liten så är ju hon jättelik Ella. Alltså är Ella lik pappa. Det betyder ju att du och din man är lik varann? Eller?

Ellasmamma sa...

Ella är jättelik pappa och storasyster, men jag och Ellas pappa är inte speciellt lika varandra. Inte lätt med vem barnen är lika. Jag tror att Ella är lik på oss båda, men att det är mest pappa i henne än så länge.

Anonym sa...

Immunförsvar vad är det? Nu har barnen testat lite magsjuka...tur att båda fick samtidigt så att inte hela helgen blev förstörd.

Anonym sa...

Ja det är underligt det där,
att barnen växer om hela tiden
Jag minns när min äldsta son c föddes.
På bb tiden var han kopia av sin far.
Det var som att se hans far i mini format!
Nu som vuxen är han är han en kopia av sin morbror
Evald.
jag tycker visst att ella är lik sin mor.
Men mamman vackra hade bruna ögon.
Och Ella har vackra blå!

Anonym sa...

jag råkade kasta om orden i min kommentar
mamman hade vackra bruna ögon skulle jag skriva
iofs kan mamman vackra oxå vara rätt :-)

Ellasmamma sa...

KEB: Tack för komplimangen om ögonen, jag önskade att Ellas ögon skulle bli bruna, men de blev blå, precis som pappas och storasysters. Men det är intressant vem man är lik, det förändras verkligen över tid.