tisdag 9 oktober 2007

Tisdagstema: Vårdad


En vård (fsv. varþer, eg. vakt, beskyddare, jfr. eng. warden), var i svensk folktro benämningen på en personlig skyddsande som åtföljde människosjälen från födelsen till dödsstunden. Vården kunde stundom uppenbara sig antingen som ett "lyse" (litet ljus) eller som människans hamn, dvs. skenbild. (Definiton från Wikipedia)

Underbar tanke att det finns någon som ser efter oss, någon som ser till att vi är vårdad, fast vi inte vet om det. Skönt att inte vara ensam i världen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Ellas mamma!
Åh så roligt att jag hittade dig via tisdagstemat! Jag tror nämligen att lilla söta Ella är tremänning till mina barn!? Klurigt? Kika in på min blogg får du se vem jag är, en kusinbloggare!
Jag har "bara" bloggat ca 2mån, men så skoj det är, och ger så mycket runt i kring!! Kram!
Ps blir det fler tjejfester i Tornedalen kring semestertid får du allt höra av dig ;)

Anonym sa...

Oops där skickade jag iväg kommentaren innan jag hann fylla i alla uppgifter så att du kan hitta igen mig! Men här kommer de.

Anonym sa...

Hej för tredje gången, kan inte se om du fick min bloggadress el ej, så här kommer den för säkerhetsskull!
www.malkins.blogg.se

Anonym sa...

Kusinfest m respektive låter jätteskoj!
Men Ni får gärna också titta in om ni har vägarna förbi Luleå innan dess!

Anonym sa...

Hej kusinen

Hittade till dig via ett tips från min storasyster Malin.
Roligt att läsa och se vad som händer de man har en relation till.
Kika gärna in hos mig om du för tid någongång.
www.nicas.blogg.se