måndag 22 oktober 2007

Resereportage: LONDON

Här togs en likadan bild på mig för femton år sedan då jag jobbade i London.



Så var det klart...vi är hemma igen efter en weekend i London. Så fort gick den och ändå hann vi så mycket... Det har varit superkul och det känns som o jag verkligen varit på semester, även om det blir intesivt när man är borta så där kort. Finns ånga affärer och pubar i London som är värda besökas...




Resan till och från gick super, kort om tid mellan flygen men allt stämde precis, ingen onödig väntetid. Hotellet var mysigt, men rummen trånga, badkaret såg skönt ut, men jag hann aldrig prova det...suck...och jag som älskar att bada badkar (vi har inget hemma, det har vi slängt ut).



Covent Garden i höstsolen...





London var sig likt sen sist (fniss det är femton år sedan, men husen och gatorna står ju där de står), så det var kul att hitta och känna sig lite hemma, men resesällskapet kan nog ha blivit lite less på min "nostalgitripp". Promenerade till Covent Garden som fortfarande är lika mysigt. Vädret har varit helt fantastiskt, London i oktober och solen lyser i tre dagar och temperaturen håller sig runt 13 grader...vi trodde inte det var sant.

Engelsk pub


Jag tror att människorna i London har det bättre idag än när jag bodde där, staden är renare och vi har sett få uteliggare, förut fanns de överallt. Jag hoppas i alla fall att det är så att folk har det bättre.



Sen har vi naturligtvis gjort som man ska när man är turist...varit på musikal (Chicago, mycket bra), sett Big Ben och Trafalgar square, shoppat på Oxford street (helt hysteriskt, svårt att koncentrera sig på grund av alla människor och bilar), provat på olika sorters mat (fish and chips, pasta, tapas och koreanskt), druckit pints (i plural) och fascinerats av hur mycket folk det kan finnas på en plats samtidigt. London är en underbar stad, men jag är glad att jag inte bor där, tacka vet jag tystnad och ensamhet i Norrbotten (även om det kan bli lite trist ibland).


Carnaby street, lite lugnare än Oxford street

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du tog med oss på en tur i London! :) Det hörs att ni har haft en toppenhelg!! Kram!

Anonym sa...

vad sa ella när ni kom hem?
ser att jag fick några öl, vad kul att ni hade en bra resa.

Ellasmamma sa...

Jo helgen har varit kanon, skönt att komma hemma. MEn om man aldrig är borta så uppskattar man ju inte hemmet.
Ella var lite reserverad först, men sen var det full fart, lite ledsen blev hon när nån av oss gick ut ur rummet, så nog har hon märkt att vi varit borta.

Anonym sa...

Vad roligt att denna efterlängtade helg blev så bra!!! Härligt med lite repotage från Londons vimmel ;-) Längtar själv efter att få komma iväg...
Pussa Ella, Önska och Frida!
Katarina