torsdag 11 oktober 2007

Bilder av Norrbotten...

Idag har jag varit till Umeå på nätverksträff i ett jämställdhetsnätverk som jag är med i via jobbet. Där var det representatner från olika kommuner och landsting runt om i Sverige. Hamnade vid ett bord med en kvinna från Vännas, en liten kommun utanför Umeå i grannlänet Västerbotten. Vi började prata om jämställdhetsarbete och jag beklagade mig loite över att det går tungt att arbeta med jämställdhet för att det finns motstånd på olika ställen. Då säger kvinnan att "det kan väl inte vara svårt att motivera värför man ska arbeta med jämställdhet i Norrbotten med tanke på hur det är där; du ver jägarna, gruvan, singelmännen och utflyttningen". Jag höll på att svälja fel och trodde inte det var sant det jag hörde, är det verkligen den bild som människor har av Norrbotten, att det är ett län med kvinnofientliga, hellyhansen klädda män och kvinnor som försöker lämna länet så fort som möjligt.
Jag fattar ingenting. För mig är det inte så stor skillnad på Norrbotten och Västerbotten, människor är olika på samma sätt som överallt annars. Det finns en del kulturskillnader beroende på vilken del av länet man bor i, jag har upplevt att människor från inlandet kanske är lite tystare än kusten, men det är nog också individuellt, Tornedalingar är rätt patriotiska (har egen upplevd erfarenhet, pappa är torneldalingen och inget annat fast han bott i Piteå i 40 år) och kirunanbor pratar korrekt svenska. Men, precis som på andra ställen, så finns människor som är rasistiska, kvinnofientliga, inskränkta, öppna, vänliga, ödmjuka osv.

Vilken är bilderna av Norrbotten, både hos er som bor i Norrbotten och er som inte gör det? Har jag fel, är det värre här än på andra ställen?
Mina bilder av Norrbotten...


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen Jag är stolt att vara både tornedaling och norrbottning, hade riktigt bra resultat i Norrmejeriers Norrlandstest tex! Eller skulle det inte vara bra??

Tyvärr jag följer inte m på Winnerbäck..gubben bortrest då, sen är det inte riktigt min grej..

Anonym sa...

varifrån kommer din pappa? bara lite nyfiken
ska skriva om hur det är att vara norrbottning och tornedaling i exil och hur det upplevs men inte idag
kram igen

Anonym sa...

Tror att det är ganska stor skillnad på Norrbottens kommuner och att det inte alltid är så nyanserat när det gäller den allmänna bilden... När det gäller singelmän tex så kommer mest troligt det från alla skriverier som var kring Pajala och bussresorna som arrangerades med kvinnor från södra Sverige bl.a. Så det får vi dras med. Sedan stämmer ju delvis det där med utflyttning, länet i stort tappar medan vi är ett antal kommuner (förstås Piteå) som faktiskt ökar sin befolkning. Men det är svårt att få fram i mediabruset eftersom media hellre skriver om sådant som förstärker fördomarna än häver dem...

Anonym sa...

o förresten jägarna (du ser vad jag går igång =)), varför skulle det vara en nackdel att många som gillar jakt bor här. Det är ganska naturligt. Däremot är det såklart alltid problem kring jargonger och liknande i mansdominerade sporter eller sällskap... det har ju inte minst hockeyn visat. Så det är väl inte heller något som är speciellt specifikt för bara Norrbotten? Grr,jag blir så arg över sådana där klyschiga och ogenomtänkta uttalanden!