torsdag 17 juni 2010

Jämställdhetsarbete

Under det sista året har jag haft förmånen att nästan på heltid arbeta med jämställdhet genom att jag driver ett utvecklingsarbete som går ut på att starta upp jämställdhetsintegrering av Piteå kommun. Jämställdhetsintegrering handlar om att ha jämställdhetsglasögon på sig i allt man gör i sitt arbete. Oavsett vilken roll man har i kommunen är tanken att man ska se kvinnor och män, pojkar och flickor och ge dem samma förutsättningar och möjligheter. Det intressanta med att arbeta med jämställdhet är att det börjar påverka hela ens liv, varje dag upptäcker jag ny ojämställdhet och varje dag återskapar jag själv ojämställdhet i små handlingar som har betydelse. Men steg för steg blir jag bättre på att inte hamna i fällan av att stärka könsstereotyperna utan kan ta ett kliv åt sidan. Men det är ju så lätt att fortsätta i gamla spår och tycka att flickor är så och pojkar är så, inte se att vi fostrar dem att blir så. För mig handlar jämställdhet om att ge alla människor möjligheten att vara den deom är utan att hindras av synen på hur män eller kvinnor borde bete sig..alla har rätt att ha på sig ljusrosa om de vill!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ellas mamma!

Här kommer en hälsning från en som också jobbar med jämställdhetsintegrering.

Om du är den jag tror så vet du vem jag är. :-)

Anne-Li i Eskilstuna

Ellasmamma sa...

Absolut, kul att höra av dig. Träffade Anita på utbildning för några veckor se. Saknar er och våra bokträffar. L