måndag 3 november 2008

Vinter... snart i alla fall

I helgen har vi varit på Kanonudden och vintrat så nu kan det få snöa hur mycket som helst. Jag längtar efter snön för att det blir så vitt och ljust och tyst. Snön isolerar verkligen och det känns som om ett tyst lugn lägger sig över hela samhället. Jag är en vintermänniska och tycker om kylan och snön, lite besvärligt är det att ta på Ella alla kläder, men annars är det ok, i alla fall när man kan ha bilen i garaget
På Kanonudden går det sakta men säkert framåt, borrhåll finns för värme och vatten...snacka om att 2008-års brunn ser annorlunda ut jämfört med tidigare. Min bild av hur en brunn ska se ut är antingen murad eller med betongringar, lite läskig eftersom det är lätt att trilla i och en mardröm för en småbarnsförälder. "Brunnen" på Kanondudden är inte riktigt så, en blå plasthink ligger över hålet som är 15 cm i diameter och inte alls dramatiskt på något sätt. Finns inte en chans att något skulle kunna trilla i och hur man ska få i en pump där vet jag inte riktigt, men nån har väl tänkt till. Vecka 50 drar arbetet igång för att gräva ner avlopp och vatten, samt förbereda grunden till bastun och sen under våren kommer bastun på plats. Tyvärr kommer vi inte att ha bastu till vårsäsongen, men under sommaren kommer vi att göra den klart. Det känns skönt att ha bestämt oss för att skjuta upp byggandet av huset tills världsekonomin ser bättre ut, dessutom kommer vi att hinna göra klart bastun innan nästa projekt tar vid, bättre med en sak i taget. Men jag ser verkligen fram emot att kunna vara där ute under mindre primitiva förhållanden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst är det så att för oss som har Tornedalska rötter så är det nästintill livsnödvändigt med bastu! OK nu tog jag i lite, men hög prio är det. Jag förstår att det kommer att göra livet ännu ljuvligare därute nästa sommar!

Anonym sa...

Det kommer att bli toppen med bastu.Vi kommer säkert att testa den när den blir klar i sommar !
Jag saknar en bastu nu.Men vi har planer att fixa en i stugan så småningom.Tornedalingar kan ju inte leva utan bastu.
jag brukar dra en pararell med tornedaling utan bastu och en fisk på torr land :-)

Ellasmamma sa...

Jo vi "tornedalingar har ju svårt att leva utan bast. Jag tycker den är viktigare än huset, eftersom vi har husvagnen att bo i. Välkommen att hälsa på oss i sommar.