fredag 7 november 2008

Mest måndag och fredag

Det känns just nu som om veckorna mest består av måndagar och fredagar, allt där emellen försvinner i en dimma för att det går så fort. Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt att det går fort, få det ska bli skönt med jul och julledigt och samtidigt är det ju faktiskt livet som går. Redan nu börjar jag ha antydningar till julkänslor, lite tidigt kanske men så här var det förra året också. Julkänslor i november och julstress i december. I år ska jag försöka behålla känslan av mys, värme och förväntan ända fram till julafton. Jag vill alltid så mycket i december, julpyssel och pepparkaksbak med barnen, julgardiner och hembakat, gläggafton med vänner, avkopplande helgfrukoster med levande ljus osv. Men det känns aldrig som om jag riktigt kommer dit, istället ööar stressnivån i en rasande takt ända fram till julafton och på julafton är jag mer ett julmoster än en glad och förvänstasfulla mamma/sambo. Det är inte kul att känna så här, så i år ska jag försöka förebygga julstressen på alla sätt jag kan, baka och laga mat lite i tid, inte ha så höga krav om hur det borde vara i december utan mer ta det som det kommer och framför allt andas!!! Jag hoppas jag lyckas för jag vill ju att december och jul ska vara en härlig tid...

Här en länk med allt inför julen.. till och med ett planeringsschema för en stressfri jul...ska nog skriva ut den.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kusin, det känns som om du kopierat mina tankar!!! Trevlig helg.

Anonym sa...

Även jag kan tycka det nu...
att det är rätt kul med jul...
Så var det inte förr..
gillade inte att julen stod för dörr.

Kände enbart stress...
och var enbart less....
av julstäd och klappar
och stora prislappar..

Men man lär sig med åren...
man behöver ej följa hjulspåren
Att ta det det lite mera kallt
Man behöver ju ej allt...

Mys liv och hem sa...

Tack för dina fina ord här och på min blogg.Kram

Anonym sa...

saknar inlägg här i din blogg
hoppas allt är bra
kram

Anonym sa...

Hohoo var är du Ellas mamma? Du har väl inte stressat bort dig själv i julstressen?