onsdag 12 mars 2008

Vin och amning

I dagarna har Livsmedelsverket meddelat att de ser över rekommendationerna till gravida och ammande. I spåret av den översynen har en debatt om kvinnors vindrickande vid ammning, uppstått. Flera bloggar och krönikor jag läst hävdar aggressivt att "kan man som kvinna inte avstå från vin medan man ammar är man ingen riktigt bra mamma, man måste kunna offra något för barnet". Jag tror att kvinnor och män per automatik när de får barn offrar delar av sitt gamla liv. Man kan inte leva samma liv som tidigare när man har ett spädbarn att ta hand om, men det betyder ju inte att livet blir sämre. Men frågan om att dricka vin eller inte tycker jag att man ska lämna till varje person att besluta, om Livsmedelverket nu säger att det inte är skadligt att dricka vin vid ammning, så bore det väl sen vara var persons ensak om man vill göra det eller inte. Kraven på hur en mamma ska vara är höga nog ändå, både från en själv och från gamla värderingar om hur en mamma ska vara. Kan inte vi kvinnor istället för att döma varandra, peppa varandra att göra det vi själva finner är vettigast? Starka, självständiga kvinnor ger förutsättningar för starka och självständiga barn, därför är det viktigt att vi kvinnor hjälper varandra att bli det och inte sågar varandra för petitesser. Alla föräldrar vill sitt barn det allra bästa och ger det till dem utifrån sina egna förutsättningar och möjligheter.

Ella och mamma

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig fullständigt! Nu har jag ammat färdigt, men har Livsmedelsverket utrett frågan och kommit fram till att det inte är skadligt då hade jag säkert tagit ett halvt glas till ngt gott kött ngn gång under amningstiden med gott samvete. Fransmännen tycker vi svenskar är tokiga som dricker kaffe när vi ammar.

Anonym sa...

Bra rutet! Och ha en fin helg dessutom!

Persiljas Hus sa...

Bra skrivet. Det finns så många moralister därute, skönt med nån som kan tänka själv!
Jag har ammat mina barn extremt länge (för länge enligt de flesta som brytt sig) men jag har gått min egen väg. Ammat alla tills de var över fyra år och en av dem (den sista tills hon var fem, fått så mycket skitsnck för det. Men jag har tagit ett glas vin ibland under dessa år. Aldrig blivit berusad, sunt förnuft har jag använt. Blir så less på alla tyckare. Amma har blivit nåt väldigt centralstyrt. De som INTE ammar är dåliga mammor. de som ammar för länge är konsitga mammor, man måste följa alla mallar. Sååå trött på sånt.
Persilja dock utan länk...när jag avslöjar såna saker...;D

Persiljas Hus sa...

Äh, länken kom ju med iallafall! Haha!